Mitä tehdä, kun asiakas ei maksa laskua Perintäritari blogi

Inhottava tilanne: tuttu asiakas, eräpäivä menneisyydessä ja suoritusta laskulle ei näy. Mitä nyt tulisi tehdä, että toimin mahdollisimman hyvin asiakastani kohtaan, varmistan oman saatavani kotiutumisen ja toimin vielä lain mukaisesti? Tämä on meidän työtämme, joten avaan mielelläni parhaat käytännöt avuksenne.

Maksumuistutus kirjallisesti

Ensimmäinen vaihe eräpäivän jälkeen on muistuttaa asiakasta erääntyneestä saatavasta. Se on aina syytä tehdä kirjallisesti, jotta se pystytään näyttämään tarvittaessa toteen ja jotta se tavoittaa asiakkaan paremmin. Suullinen muistutus on myös pätevä, mutta erittäin heikosti todennettavissa ja unohdettavissa. Muistutuksen voi tehdä esimerkiksi mailitse, kirjeitse, tekstiviestitse tai Whatsapp -viestillä, ja siinä on olennaista kertoa mikä lasku on avoimena. Eli alkuperäisen laskun lähettäminen uudelleen on validi tapa muistuttaa asiakasta, kunhan siinä informoi, että kyseinen lasku näkyy edelleen avoimena ja siihen pyydetään viipymättä suoritus.

Puhelun merkitys muistutusvaiheessa on kuitenkin erittäin merkityksellinen. Kun soitat asiakkaalle, pystyt varmistamaan onko alkuperäinen lasku häntä tavoittanut, minne mailiin muistutuksen voi lähettää ja samalla myös selvitettyä saako hän asian hoidettua pikimmiten kuntoon. Tee siis muistutuspuhelu kirjallisen muistutuksen yhteydessä.

Odottaakko vai siirtääkkö perintätoimistolle?

Muistutuskaan ei tehonnut, mikä lääkkeeksi? Aina voi muistuttaa uudelleen ja suostutella asiakasta maksamaan. Muistutuksen jälkeen voi myös itse tehdä erääntyneestä saatavasta haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja hakea sitä kautta velkomustuomiota.

Yleisin malli on muistutuksen lähettämisen jälkeen vähintään kymmenen päivän kuluttua siirtää saatava perintätoimiston hoidettavaksi. Tämän jälkeen saat jälleen keskittyä tuottavaan työhösi täysillä ja perintätoimisto huolehtii asiasta (ja asiakkaastasi) sen jälkeen.

Aluehallintoviraston ylläpitämässä perintätoimen rekisterissä on 84 yritystä, jotka voivat peritä toisten lukuun saatavia. Laki saatavien perinnästä ja hyvä perintätapa ohjaavat näitä jokaista toimijaa, mutta toimintatavoissa perinnän toteuttamisessa on eroja, joita kannattaa sopivan kumppanin löytämiseksi aina selvittää.

Laki saatavien perinnästä on lopulta yksinkertainen velkojalle

Vaikka Lakiin saatavien perinnästä on tullut tiukennuksia ja sitä säädellään tiukemmin, on velkojan helppo se sisäistää. Ja etenkin, jos käyttää apuna perintätoimistoa, sillä viimeistään perintätoimisto korjaa mahdolliset aikaisemmat virheet.

Yritysperintä:

Yleisesti hyvä toimintamalli on se, että muistutus on joko maksuton tai max 12€. Ja kun muistutus on tehty, seuraavan maksullisen toimenpiteen voi tehdä vasta vähintään 10vrk kuluttua. Tämä koskee myös maksuttomia muistutuksia, sillä velallisasiakkaalle on annettava riittävä reagointiaika saatavan maksamiseen ensimmäisen muistutuksen jälkeen. Ja se on vähintään tuo 10vrk.

Tämä aikaraja on huomioitava myös haastehakemusta tehtäessä.

Kuluttajaperintä:

Muistutus on hyvä pitää maksuttomana, sillä silloin voit tehdä sen heti laskun eräpäivän jälkeen. Yleinen maksuehto kuluttajien kohdalla on 14vrk. Jos haluaa max 5€ muistutuskulun lisätä maksumuistutukseen, on eräpäivän jälkeen odotettava vähintään 14vrk, ennen kuin muistutuksen voi luoda. Ja seuraava maksullinen toimenpide voidaan toteuttaa vähintään 14vrk edellisestä.

Olen koonnut tiivistelmän yritysten omista perintätoimenpiteistä mm. Fennoan sivuille vierasartikkelin muodossa: https://fennoa.com/noudattaako-yrityksesi-perintaan-liittyvia-lakimuutoksia/ sekä aiemmin omana blogikirjoituksena: https://perintaritari.fi/miten-laitat-yrityksesi-oman-perintaprosessin-kuntoon/ .


Ja vielä tiivistäen vastaus otsikon kysymykseen: ole aktiivinen! Omien saataviesi avulla selviät mm. omien laskujen maksamisesta, palkkojen maksusta ja investoinneista. Luo itsellesi oma maksuvalvontaprosessi, ja jos haluat siihen ammattilaisen apua, niin olen sinua varten!

Perintäritarin Juha

0440172424

juha@perintaritari.fi

Comments are closed.