“Mitä sinä haluat tehdä seuraavan kuuden viikon, kuuden kuukauden tai kuuden vuoden aikana yritystoiminnassasi?” Tämän pähkinän ympärille rakentui vuoden 2017 Get Together -tapahtuma Tampereen Pakkahuoneella. Tapahtuman puheenvuorot olivat innostavia, järjestelyt toimivat erinomaisesti ja lisäkseni 399 muuta osallistujaa tekivät ilmapiiristä miellyttävän ja välittömän. Mutta mitä kaikkea perjantaihin ja lauantaihin sitten sisältyi?
Puheenvuorojen tarinat ja kokemukset antoivat ajateltavaa omaan tekemiseen
Puheenvuoroja oli tapahtumassa kokonaisuudessaan reilut viisitoista. Harva osasi ennustaa missä sitä kuuden vuoden päässä mennään, joten he peilasivat asioita vuoteen 2011, jotta he pystyivät näkemään miten lyhyt aika lopulta kuusi vuotta on. Esimerkiksi Jari Mentulan FitFarm on perustettu vuonna 2010, joten itse yrityksen koko elämänkaari mahtuu miltei tuolle aikajanalle. Kokoan tähän muutaman puheenvuoron, jotka erityisesti toivat omaan tekemiseen ajattelua ja sisältöä.
Koko tapahtuman ensimmäinen puheenvuoro oli varattu Jari “Bull” Mentulalle. Hänen prioriteettinsä elämässä ovat perhe ja parisuhde, bisnes ja treenaaminen (tässä järjestyksessä). Jos kroppa on tuossa kunnossa, niin ei epäilystäkään etteikö bisnes ja rakkauselämäkin olisi iskussa. Kuitenkin hänellä lista nivoutuu yhteen: perhe ja parisuhde vie ajatuksia pois bisneksestä ja treenaaminen antaa energiaa huolehtia bisneksestä sekä perheestä. Erittäin tasapainoista tekstiä! Ja palavereissa istumisesta Mentulalla oli selkeä mielipide: 99%:sti ajanhukkaa.
Vincitin Mikko Kuitusta olen käynyt kerran aiemminkin kuuntelemassa ja hänen tapansa kertoa asiat antaa omalle ajattelulle hyvin tilaa. Päällimmäisenä jäi mieleen tavoitteellisuus ja halu valita itselle parhaat mahdolliset asiakkaat. “Kannattaa kasvaa nopeasti, ettei tarvitse tehdä mulkkujen kanssa töitä.” sanoi Kuitunen. Jos Kuitunen joskus minulle soittaisi ja haluaisi yhteistyötä, olisi minulla varsin eksklusiivinen olo, kun tiedän heidän valitsevan parhaat mahdolliset kumppanit ympärilleen.
Sitten tuli tarina vailla vertaa. Konepajasiskot eli HallaWorks Oy:n Niina Pekonen ja Noora Pylkkänen. Muun muassa HS.fi kirjoitti heistä viime vuonna. Heidän isänsä menehdyttyä kymmenkunta vuotta sitten, siskokset päättivät jatkaa isänsä perustamaa yritystä. Matkalla on ollut kovia aikoja, mutta kaikesta on tähän mennessä selvitty. Myös yrityksen luotonhallinta on ollut välillä kovassa testissä. “Saimme kassavirran kuntoon hyvillä ennusteilla ja sitä seurataan koko ajan aktiivisesti. Jos on näyttänyt siltä, että ensi viikolla ei pystytä laskuja maksamaan, otamme itse yhteyttä velkojiin ja kerromme tilanteesta. Rehellisyys on toiminut”, sanoi Noora Pylkänen. Ja yksi asia on siskoille tärkeämpi kuin työ: “Jos ystävyys katkeaa työn vuoksi, HallaWorks loppuu. Se ei ole sen arvoista.”
Lauantaina mielenkiinto keskittyi Hämeen Laaturemontin Kimmo Riihimäen tarinaan. Tarina Hiace-matkalaisesta yli 500 henkilön työllistäjäksi on kertomisen arvoinen ja matka on ollut kivinen: startti minimibudjetilla, suuria investointeja, Minnesota-hoitoa, laajentumista jne. Tämänkin puheenvuoron teki mielenkiintoiseksi se, että henkilön tarina on erityisen kiinnostava. Yritysten menestykset ja ongelmat ovat ihmisten aikaansaannosta ja sen vuoksi henkilöbrändit ovat moninkertaisesti kiinnostavampia kuin yritysbrändit. Kun Riihimäki puhui omasta johtamisestaan, hän sanoi sen olevan mielekästä, kun se tehdään ihmisten kautta. Asenne ja intohimo ovat johtajan tärkeimpiä ominaisuuksia, sillä ne tarttuu aina eteenpäin.
Vuoden nuori yrittäjä vuonna 2017 on Niklas Nukari
Tapahtumassa palkittiin myös Vuoden nuori yrittäjä. Viiden ehdokkaan joukosta tämän tittelin sai Takuullecom Oy:n Niklas Nukari. Yritys on kolme vuotta vanha, mutta pyörittää jo nyt reilun 24 milj. euron liikevaihtoa neljällä eri paikkakunnalla. Yritys työllistää jo noin 60 henkilöä, joten kasvu on ollut valtaisaa.
24-vuotias Nukari oli yksi aidoimmista ihmisistä, jonka olen nähnyt. Ehkä pohjoisen murre toi vielä ripauksen lisää aitoutta lisää, mutta rohkeudesta on pakko nostaa hattua. Itse vanhana autokauppiaana tiedän, että alalla on varsin vaikea muuttua digitalisaation myötä. Luottamus toimiviin peltilehmiin netin kautta on vaikea luoda, mutta Nukari lähti kuitenkin omien kokemuksien kautta rohkeasti ideoimaan muutosta ja on onnistunut siinä erinomaisesti.
Tässä vielä Suomen Yrittäjien artikkeli Nukarin palkitsemisesta
Verkostoituminen oli tapahtuman parasta antia
Omalla kohdallani toisten yrittäjien kokemusten kuuleminen, ajatusten vaihtaminen ja yhteistyömahdollisuuksien kartoittaminen oli tapahtuman tärkein osuus. Olin jo reilu viikko ennen tapahtumaa luonut profiilin Brellassa ja kontaktoinut yrittäjiä, jotka sain somen kautta tietää saapuvan tapahtumaan. Sain jo etukäteen reilut 10 laadukasta treffiä sovittua ja onnistuin jakamaan luotonhallinnallista tietoa ja apua etukäteen sovittujen lisäksi vielä toiselle mokomalle. Verkostoitumisesta oli tehty todella välitöntä ja epävirallista, mikä rentoutti tapaamisia huomattavasti. Meillä ei ollut kiire palavereihin tai jos seuraava tapaaminen painoi päälle, sovimme uudet treffit parin tunnin päähän. Tämä toimintamalli on silkka mahdottomuus kiireisen arjen keskellä, joten sen vuoksi tällaiset tapahtumat ovat kultaa.
Kun puhutaan asiakaskeskeisyydestä, niin Tuukka Virkkilän yritys Nukkuville tarjosi sitä itseään: hän tekee itse mittatilaussänkyjä, jotka kuljettaa itse asiakkaille kotiin asti. Kyse ei ole siitä, että Tuukka ei luottaisi kuljetusfirmoihin, vaan hän haluaa palvella asiakkaansa koko matkan ajan. Ja voitte kuvitella, että maksuviiveitä ei ole tullut yhtään, sillä eihän tuollaista palvelua kehtaa viivytellä.
Kun treffeillä keskustelimme, että ovatko yrittäjät hyödyntäneet ulkopuolista perintää, niin lähes lähes puolet vastasivat, että eivät halua suututtaa asiakastaan ulkopuolisten perintätoimistojen kirjeillä ja ylimääräisillä kuluilla. Samaan hengenvetoon monet kertoivat oman kassavirran olevan haavoittuvainen, mikäli asiakkaiden maksut eivät tule ajallaan. Tämä ristiriita tulee yleensä kuntoon, kun keskustelee asiasta avoimesti ja uskaltaa vaatia asiakkaiden pitämään sovitusta kiinni. Pelko siitä, että asiakassuhde katkeaa, on 99%:sti turhaa ja vain ajattelijan omassa mielessään. Ja jos asiakassuhde siihen katkeaa, se ei koskaan ollut aidolla kumppanuuspohjalla. Jos avoimien keskustelujen jälkeen maksuviiveitä vielä esiintyy, perintätoimistojen käyttö on viimeistään perusteltua.
Ensi vuonna Hyvinkäällä
Tapahtuma sisälsi paljon oheisohjelmaa ja viihdykettä mm. paljun, saunabussin, pakohuoneita, smoothiebaarin jne. Tuskin kukaan voi sanoa, että tapahtuma oli tylsä tai miltään osin epäonnistunut. Kiitokset kaikille järjestäjille ja etenkin Nuoret Yrittäjät. Tämä oli kohdallani ensimmäinen Get Together ja vuosia riittää vielä ennen kuin täytän 40v, joka on yläikäraja tapahtumaan. Ensi vuonna Get Together järjestetään Hyvinkäällä 24.-25.8.2018. Rima on nyt asetettu, joten saa nähdä mitä ensi vuosi tuo tullessaan. Joko pian mennään?!?!
Terveisin,
Juha Perintäritarista
Kirjoittaja toimii yrittäjänä sekä myynti- ja markkinointijohtajana Perintäritari Oy:ssä