Juhan artikkeli verkostoitumisesta julkaistiin Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarilehden vuoden 2017 viimeisessä lehdessä. 11.12.2017. Voit lukea lehden kokonaisuudessaan tästä. Kopioimme tekstin kokonaisuudessaan myös tälle sivulle.

Verkostot ovat pienten firmojen voimavara

Verkostoituminen on pienten yritysten voimavaraVerkostoitumalla pystyt tekemään itseäsi henkilönä tutuksi, kertomaan toiminnastasi syvällisemmin ja saat positiivista energiaa toisista ihmisistä. H2H-aikakaudella verkostojen merkitykset korostuvat.

Verkostoidumme täysin huomaamattamme. Futisporukka, lasten urheilujoukkue, naapurit ja ystävät ovat kaikki verkostoja, joiden kanssa olemme säännöllisesti vuorovaikutuksessa. Tunnemme tyypit ja tiedämme mitä he tekevät. Samoin yritykset verkostoituvat: yhteisen intressin ja päämäärän kautta. Yleisesti yritysten päämääränä on liiketoiminnan kasvattaminen, mutta on myös aineettomia päämääriä. Jaamme kokemuksiamme, keräämme oppia ja motivoimme toinen toisiamme positiivisten keskustelujen kautta. Olemme siirtymässä liiketoiminnassa entistä enemmän H2H-malliin eli ihmiseltä ihmiselle (Human to Human).

Voit kuvitella verkostosi olevan sinulle myyntiorganisaatio, joka tekee puolestasi myyntiä silloin, kun he huomaavat avullesi tarpeen omissa verkostoissaan. Näin myös oma työsi vähenee ja tavoitat tehokkaasti oikeat asiakkaat oikea-aikaisesti. Muista olla myös itse aktiivinen auttaja ja huomioida oma verkostosi. Kiitollisuudenvelat muistetaan, ja ne ovat niitä velkoja, jotka maksetaan mielellään takaisin. Pyri siis jättämään itsestäsi muistijälki toisten aktiivisena auttajana.

HENKILÖKOHTAISEMPAA JA LUOTETTAVAMPAA

Koska verkostoituminen ei tapahdu itsestään, se tuo henkilöstä esille aktiivisuuden lisäksi myös asennetta, motivaatiota ja menestymisen halua. Henkilökohtaisissa kohtaamisissa nähdään tunnetiloja ja keskustellaan laaja-alaisemmin eri aiheista. Saattaa olla, että sinulla on vastapuolen kanssa paljonkin yhteisiä mielenkiinnon kohteita työn ulkopuolella. Kesällä pelaatte jo tennistä yhdessä.

Ja ne toistot. Mitä aktiivisemmin olet eri tapahtumissa ja tutustut ihmisiin, sitä paremmin sinut muistetaan. Etelä-Pohjanmaa on alueena sopivan pieni, joten näkyvyytesi on hyvin hyödynnettävissä.

Hyvä esimerkki onnistuneesta verkostoitujasta on seinäjokinen yrittäjä Jussi-Pekka Kurikka. Kävimme vuoden alussa Jussi Saarijärven kanssa tapaamassa SeAMK:n väkeä uuden perintä- ohjelmiston tiimoilta, mutta valitettavasti he totesivat projektin olevan heille liian raskas. He kuitenkin suosittelivat meille Comia Softwarea ja Kurikkaa omien onnistuneiden yhteistyökuvioiden jäljiltä. Olimme Kurikkaan yhteydessä, tapasimme, ja nyt mies puskee koodia puolestamme 001011-housut jalassa. Kiitos SeAMK ja Comia Software.

LINKEDIN POISTAA VERKOSTOITUMISESTA KUNTARAJAT

Mitä suurempi verkosto, sitä enemmän siinä on aktiivisuutta, mielipiteitä ja ideoita. Näiden pohjalta olen itse kasvattanut aktiivisesti LinkedIn-verkostoani, sillä kaikki mielenkiintoiset ihmiset eivät pelaa futista tai asu naapurissani. Aikaisemmin pidin LinkedIniä pelkkänä työnhakumediana, mutta nykyään se on minulle päivittäinen työkalu tunnettuuden lisäämiseen. Osallistun aktiivisesti keskusteluihin ja viestittelen mielenkiintoisten kontaktien kanssa. Teknologia jatkaa kehittymistään ja sen myötä väitänkin, että LinkedIn tulee olemaan viiden vuoden päästä tehokkain asiakashankintakanava yrityksille.

Ai niin, se tärkein jarru omaan verkostoitumiseesi: mitäs ne kaikki muut ajattelevat, jos tässä nyt aktiivisesti ryhtyy kontaktoitumaan LinkedInissä ja näkymään jokaisessa yritys- ja urheilutapahtumassa? Me muut olemme jo täällä, ja odotamme sinua mukaan. Tule ihmisenä, älä yrityksenä. Siten olet kiinnostavampi.

Juha Järvinen on Perintäritari Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja. Hän on kotoisin Seinäjoelta ja asuu nykyisin Helsingissä. Järvinen ja yhtiökumppaninsa Jussi Saarijärvi ovat tuoreita yrittäjiä, jotka jatkavat appiukkonsa 1989 perustamaa yritystä ja ovat aktiivisia verkostoitujia niin erilaisissa tapahtumissa kuin sähköisillä alustoillakin.

Leave a Comment