Luottotappio on usein heikon luottopäätksen seuraus Perintäritari

“Luottotappio syntyy luotonantohetkellä. Kaikilla sen jälkeen tehtävillä toimenpiteillä pyritään minimoimaan vahingot”, totesi erään suuren yrityksen talousjohtaja. Tätä nerokasta sitaattia olemme lainanneet useaan otteeseen muun muassa Uusyrityskeskuksille tuottamassamme perintäoppaassa. Tässä blogikirjoituksessa käsitellään hieman tarkemmin mikä on luottotappio, mistä luottotappiot yleensä johtuvat ja miten ne pystytään pitämään minimissään.

Mitä tarkoittaa luottotappio?

Ensin termi tarkasteluun. Luotto ja tappio. Ollaan myyty luotolla/laskulla ja hävittiin peli. Jos myydään käteisellä tai etumaksulla luottotappioita ei muodostu. Vastakohta olkoon siis käteisvoitto.

Luottotappio muodostuu, kun asiakas jättää luoton/laskun maksamatta ja sitä ei onnistuta perinnälläkään kotiuttamaan. Usein oikeudellisten toimenpiteiden avulla (ulosottoperintä) saatavat saadaan ajan saatossa perittyä myyjälle, mutta ei aina. Yksityishenkilöitä ja elinkeinoharjoittajia turvaa suojaosuus ja ulosotto pystyy pidättämään tuloista/palkasta vain osan. Talousvaikeuksien kanssa kamppailevat osakeyhtiöiden kohdalla ylivelkaantuminen saattaa päättää yrityksen tarinan ja realisoitavaa omaisuutta on niin vähän, että siitä riittää pankeille ja verottajalle vain siivua.

Luottotappio tarkoittaa tilannetta, jossa velallisasiakas todetaan olevan niin haasteellisessa tilanteessa, että oikeudelliset perintäkeinot eivät ole järkevät. Tällöin saatava kirjataan luottotappioksi ja siitä tehdään vähennykset sekä haetaan arvolisäveron osuus takaisin. Tähän palaamme tarkemmin myöhemmin tässä kirjoituksessa.

Miten toimia luotonantohetkellä?

Jotta luottotappiota ei syntyisi, tulee selvittää myyntitilanteessa kannattaako luoton myöntäminen asiakkaalle vai tulisiko hänelle myydä etumaksulla/käteiskaupalla. Jos asiakassuhde on vakiintunut ja asiakkaan maksukäyttäytyminen on aikaisemmin ollut kiitettävää/hyvää niin liian suurta työtä luottopäätöksen eteen ei tarvitse tehdä. Joskus yllätyksiä voi kuitenkin tulla, jos toimialaa / yrityksen toimintaa on kohdannut äkillinen muutos. Sen vuoksi myös vakiintuneiden asiakkaiden luottotietoja kannattaa käydä välillä tarkastamassa. Suomen Asiakastieto Oy tarjoaa erittäin maltillisella 39€/kk hinnalla jo varsin kattavan avun luottotietojen tarkastamiseen.

Uuden asiakkaan kohdalla luottotiedot tulisi tarkastaa aina. Aina. Ei poikkeuksia. Koska vain joka toinen yritys näkee 5-vuotissyntymäpäivän, kannattaa uusien yritysten luotottamisessa olla tarkkana. Osa etumaksuna ja loppu luotolla on varsin yleinen toimintamalli, jos epävarmuus luotonmyöntöhetkellä yllättää.

Tuotteen/palvelun hinta määrittää myös luottopäätöstä. Mitä suuremmasta pääomasta on kyse, sitä harkitumpi luottopäätös tulee tehdä. Myös tuotteen menekki ja kate on hyvä huomioida päätöksessä: jos tuotteen kate on 10%, joudut myymään 10kpl uusia tuotteita kattaaksesi yhden luottotappion (esimerkissä ei huomioida vähennyksiä).

LUE MYÖS: ”Luottotappioiden minimoimiseksi kannattaa asettaa tavoitteet”

BLOGIKIRJOITUKSEMME 10.7.2018

Luottokauppa yksityishenkilöille (B2C-liiketoiminta)

Jos mietimme yksityishenkilöinä mistä asioista meille muodostuvat laskut muodostuvat, niin pitkälti puhelin-, luottokortti- ja sähkölasku tulevat näin nopeasti mieleen. Kuntosalimaksut tulevat joidenkin toimijoiden osalta laskuina, mutta niissäkin on siirrytty entistä enemmän suoraveloitukseen. Vuokrasopimus ei ole suoranaisesti lasku vaan sopimus, jossa luottopäätöksen merkitys on korostetun suuri. Laskuja tulee siis varsin vähän. Luottokaupassa on vain yksinkertaisesti liikaa riskejä.

Mikäli olet yrittäjä ja teet kuluttajakauppaa, suosittelemme keskustelemaan muiden saman alan toimijoiden kanssa miten he asiakkailta maksut veloittavat ja mitä hommat ovat sujuneet. Esimerkiksi kotisiivouksissa yksinkertaisin tapa huolehtia maksuista on lähettää lasku siivouksen jälkeen. Ennen siivousta on kuitenkin tärkeä pyytää asiakkaan suostumus luottotietojen tarkastamiseen, jotta 4 tunnin kotisiivous ei mene harrastuksen piiriin.

Yksi toimiva ja käytännöllinen vaihtoehto on maksupääte (kortinlukija), jolla onnistutaan veloittamaan maksut käteismaksun tavoin välittömästi myyntitilanteessa asiakkaalta. Provision hinta on pieni saatuihin hyötyihin verrattuna. Kauttamme on saatavilla SumUpin maksupääte maltilliseen 19€ hintaan.

LUE MYÖS: ”Anna Jalavan kortinlukijaa ovat vinguttaneet sekä kuluttajat että yritykset”

BLOGIKIRJOITUKSEMME 23.7.2019

Liian varovaisena menettää kauppaa

Liiallisella varovaisuudella on myös kääntöpuolensa. Jos harjoitat B2B-liiketoimintaa ja myyt ainoastaan niille yrityksille, joiden maksukäyttäytyminen on ollut vuosien ajan kirurgisen tarkkaa ja säntillistä, tulet takuulla menettämään myyntiä. Kiinnitä maksuhäiriömerkinnöissä huomiota trattojen/velkomustuomioiden ikään ja onko ne maksettu. Mitä tuoreempia ja massiivisempia ne ovat, sitä varovaisempi kannattaa olla.

Luottokauppa on omanlaistaan riskienhallintaa. Saatavilla oleva luottotieto tekee sinusta analyytikon, joka arvioi ennalta luodun luottopolitiikan mukaisesti kannattaako kauppa vaiko ei. Varattomalle yritykselle/henkilölle myyminen luotolla ei missään tilanteessa ole järkevää, mutta kaikki muu on yksilöllistä harkintaa.

LUE MYÖS: ”Asiakastieto tarjoaa dataa parempiin luottopäätöksiin”

BLOGIKIRJOITUS 15.10.2019

Miten luottotappiot käsitellään kirjanpidollisesti?

Tätä aihetta hieman sivuttiin jo aikaisemmin. Mennään esimerkin kautta: Yhtiö A on ostanut tuotteen X hintaan 500€ (alv 0%) tammikuussa 2020. Yhtiö A myy helmikuussa 2020 tuotteen X, jonka hinta on 1000€ (alv 0%). Hintaan siis lisätään arvonlisävero 24% joten loppuasiakkaalle tuotteen hinta on 1240,00€. Yhtiö A:n kirjanpito on suoriteperusteinen niin kuin suurimmalla osalla tänä päivänä on. Näin ollen Yhtiö A on myymästään tuotteesta X tilittänyt arvonlisäveron (240,00€) valtiolle huhtikuussa 2020.

Tammikuussa 2021 lukuisten perintätoimien jälkeen Yhtiö A luovuttaa ja kirjaa luottotappioksi tuotteen X myyntilaskun. Yhtiö A saa hakea huhtikuussa 2020 maksetun arvonlisäveron osuuden (240,00€) takaisin, koska arvonlisäystä ei ole tapahtunut, kun tuote jäi maksamatta.

Ostamastaan tuotteesta X, yhtiö A saa vähentää sen hankintahinnan ostona verotuksessa verovuodelta 2020. Laskennallisesti verohyöty on noin 20%, joten luottotappion todellinen tappio lienee n. 400€.

Luottotappioiden käsitteleminen Perintäritarissa

Jos arvioimme koronavuoden suurimpia muutoksia vuoden takaiseen niin luottotappiosuositusten määrän kasvu on niistä podiumilla. Valitettavasti maksuvarat ovat niin yrityksillä kuin yksityishenkilöillä heikenneet.

Olemme tähän päivään saakka ottaneet lähes poikkeuksetta vastaan kaikki toimeksiannot, jotka meille on luotettu. Keräsimme dataa viimeisen 12kk ajanjaksolta ja havaitsimme, että varattomien yritysten/henkilöiden vapaaehtoisen perinnän onnistuminen on ollut meillä 3%, kun kokonaisuudessa onnistumisemme on ollut 88,07%. Palvelulupauksemme mukaisesti lähetämme asiakkaalle kirjeitse maksuvaatimuksen, tavoittelemme puhelimitse, sovimme maksusuunnitelmat ja vaihdamme sähköpostia. Paljon työtä, ja se kaikki on pois niistä tapauksista, joissa meistä on oikeasti hyötyä.

Oman tehokkuutemme parantamiseksi muutamme hieman toimintatapojamme. Selvitämme toimeksiantoja vastaanottaessamme velallisasiakkaan luottotiedot ja mikäli tilanne näyttää heti alkajaisiksi toivottomalta, kerromme siitä avoimesti, suositamme luottotappioksi ja kieltäydymme toimeksiannon vastaanottamisesta. Täten työaikamme kohdistuu tehokkaammin ja pystymme saamaan parempia tuloksia asiakkaillemme.


Kun yritystoiminnassa keskitytään niihin asiakkaisiin, joilla maksukykyä riittää huolehtia tuotteesi/palvelusi maksamisesta, sinun liiketoimintasi voi paremmin ja työ maksaa itsensä takaisin. Sen vuoksi luottopäätöksiin kannattaa panostaa. Oman toimintatapamme muutos on meidän tapamme tehdä parempia luottopäätöksiä.

Perintäritarin Juha, Jussi ja Veera

Comments are closed.