Seinäjoen Sanomat teki perintäalasta ja Perintäritarista artikkelin paikallislehteensä 1.2.2017. Voit lukea alkuperäisen jutun tästä. Kopioin sen kokonaisuudessa myös teksteineen tähän viestiin.

Perintäyhtiö ei ole säälimätön mörkö – voi auttaa myös velallisia


Perintäritarin Juha ja Jussi Seinäjoen Sanomien haastattelussa aiheena perintätoimistot sukupolvenvaihdos ja mainePerheyritystä jatkavat vävypojat näkevät perintäalan huonon maineen mahdollisuutena.

Perintäalan maine on usein kasvoton, kylmä ja kova. Säälimätön vaatimuskirje postiluukusta, uutisia kohtuuttomista perintäkuluista.

Tuoreiden perintätoimistoyrittäjien mukaan sitkeässä elää myytti, että perintätoimiston kanssa ei voi neuvotella ja seuraavaksi kolkutteleekin jo ulosottomies.

– Tämä on se, mihin haluamme tehdä muutoksen ja kerromme sitä myös toimeksiantajille. Vaikka perintä siirtyy perintätoimistolle niin keskusteluyhteys ei katkea, vain neuvottelija vaihtuu. Ja ihan yhtälailla me joustetaan, kuunnellaan ja ymmärretään. Me yrittäjät tätä hommaa hoidetaan, seinäjokelaisen Perintäritarin yrittäjä Jussi Saarijärvi kertoo.

Saarijärvi ja Juha Järvinen ryhtyivät alkuvuodesta luotsaamaan appensa Hannu Ritarin perustamaa perintätoimistoa. Yrittäjät kertovat jatkavansa Ritarin aloittamaa työtä sen eteen, että perintätoimisto on luottamuksen arvoinen kumppani, jolla on toimiva ja keskusteleva suhde niin toimeksiantajaan kuin velalliseen.

Järvinen näkee, että yritysten välisessä kaupassa perintätoimistolla on kriittisissä tilanteissa tärkeä rooli, joka hyvin hoidettuna auttaa niin toimeksiantajaa kuin velallistakin eteenpäin. Yritysten keskinäisen suhteen säilymisen lisäksi perintätoimisto voi parhaimmillaan myös ohjata velallista löytämään apua maksuvaikeuksiin.

– Asiakkaan, joka on velkaa kumppanilleen, voi olla vaikea myöntää tilannetta. Että ei ole kehdannut sanoa ja kertoo sitten meille, että velkoja on kertynyt muillekin. Siinä vaiheessa luottamuksellisen suhteen luominen on tärkeää. Suomessa on hyvin tarjolla velkaneuvontaa, ja me voimme olla kontakti, joka antaa sykäyksen siihen suntaan. On myös meille iso palkkio, jos saamme autettua asiakasta eteenpäin, Järvinen toteaa.

Suurin kynnys, joka avun saamiseksi on ylitettävä, on se että uskaltaa avata suunsa ja neuvotella.

– Perintätoimistoon saa ja kannattaa olla yhteydessä. Yhteydenotto perintätoimistoon tai velkojaan tuo positiivisen tuloksen lähes joka kerta, Saarijärvi kannustaa.

Yrittäjät astuivat alalle tietynlaisessa murrosvaiheessa. Suuret perintätoimistot Intrum Justitia ja Lindorff tiedottivat marraskuussa yhdistyvänsä alan johtavaksi yritykseksi Euroopassa. Lisäksi kotimaisilla markkinoilla toimii joukko pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Pienen perheyrityksen vahvuudeksi Saarijärvi ja Järvinen näkevät mahdollisuuden toimia suhteita vaalien tapaus kerrallaan.

– Haluamme auttaa paikallisia yrittäjiä. Pienellä toimijalla on täällä mahdollisuus, Järvinen kokee.

Saarijärven mukaan inhimillisyyden huomiova perintä hyödyttää myös toimeksiantajaa.

– Yksi suurimmista hyödyistä toimeksiantajalle on, että se vapauttaa resursseja. Jos perintäprosessi menee ihan loppuun saakka, se on todella raskas. Inhmillisellä lähestymistavalla saadaan myös todennäköisesti kotiutettua se raha nopeammin kuin mitä yritys saisi omalla perinnällään, Saarijärvi kertoo.

Alan huonoon maineeseen he suhtautuvat optimistisesti.

– Maine on mitä on, mutta se on toisaalta niin hyvä mahdollisuus, jos tekee asiat oikein, Järvinen sanoo.

Kuva ja teksti: Tuomas Rauhala

Leave a Comment