“Leckle”, “lakitoimisto Leckle”, “Mitä tarkoittaa Lecklé?”. Näillä sanoilla on nyt pari vuotta kuormitettu Googlen hakupalvelua, kun on pyritty selvittämään Tampereella päämajaansa pitävän lakitoimisto Lecklén taustoja. Lecklé syntyi liikejuridiikan pelikentälle poikkeuksellisen aktiivisella ja tarinallisella tyylillä sosiaalisessa mediassa. Tämä tyyli vakuutti myös meidät ja olemmekin vuoden alusta lähtien saaneet kutsua tätä positiivisen juridiikan puolesta liputtavaa lakitoimistoa kumppaniksemme. Mutta selvitetään Lecklén yrittäjä Jouni Sivuselta mitä Lecklé tarkoittaa, edustaa ja tarjoaa? Käsitellään ensin miten riitaisen saatavan prosessi etenee.
Paras riita ratkeaa aina sovintoon
Riitatilanteessa osapuolet ovat usein jyrkkiä omien näkemyksiensä kanssa. Yksityiskohtaisesti laaditut sopimukset ennaltaehkäisevät riitatilanteita ja vähentävät tulkinnanvaraisuutta. Sopimusten tehtävä on ohjata toimittajan ja asiakkaan välistä kaupankäyntiä yhteisesti sovittua päämäärää kohti. Aina tämä ideaalitilanne ei toteudu vaan osapuolille tulee eriäviä mielipiteitä jostain prosessin vaiheesta tai lopputuotoksesta.
Jo vapaaehtoisessa perinnässä pyritään epäselvyydet ja erimielisyydet sovittelemaan parhaan mukaan. Pyydämme aina velallisasiakkailta kirjalliset reklamaatiot epäselvissä saatavissa, jotta pystymme sanasta sanaan ja tarinaa muuttamatta selvittämään asiaa toimeksiantajamme kanssa. Pienempien pääomien kohdalla epäselvyydet tulee kuntoon helpommin, mutta tuhansien eurojen saatavissa sovinnon löytäminen on haastavampaa.
Perintätoimisto ei voi jatkaa perustellusti reklamoidun riitaisen saatavan perintää vaan prosessia on jatkettava laki- tai asianajotoimiston kanssa. Pyrimme aina varmistamaan toimeksiantajaltamme, että hänellä on oikeusturvavakuutus turvaamassa riitaprosessia ennen kuin suositamme asian etenemistä. Sen jälkeen esittelemme yhteistyökumppanit ja annamme asiakkaan päättää haluaako hän hyödyntää heidän apuaan vai jotain muuta toimijaa. Tässä vaiheessa me palautamme asian toimeksiantajalle ja lopetamme osaltamme asian käsittelyn.
Väitän, että tyylikkäin tapa päättää riita on sovinto. Oletko Jouni tässä asiassa samaa mieltä?
– Luonnollisesti sovinto on käytännön kannalta helpointa. Usein tilanne on kuitenkin jo sen verran tulehtunut tai periaatteellinen, että sovintoa ei nähdä kovinkaan realistisena vaihtoehtona. Into riidellä alkaa pääsääntöisesti laantumaan kuitenkin viimeistään pitkittyneen prosessin ja jatkokierrosten aikana. Sovintoon ja sovintoneuvotteluihin kannattaisi suhtautua riittävällä vakavuudella. Sovintoa ei synny pitämällä omista eduistaan sellaisenaan tiukasti kiinni, oli omat perustelut sitten asiassa kuinka vahvat tahansa.
Mennääs sitten itse Lecklén kimppuun.
LUE MYÖS: ”Riitaisen saatavan perintä”
Blogikirjoituksemme 22.6.2021
Mikä ja miksi Lecklé?
En halua tyytyä pelkkään vastaukseen Lecklén tarjoavan yrityksille kattavasti eri liikejuridiikan palveluita. Näitähän meillä Suomessa riittää pilvin pimein. Miksi Lecklé on olemassa ja millainen on teidän tyypillinen asiakkaanne?
– Lecklé on olemassa, koska se haluaa olla uusi valtakunnallinen vaihtoehto, jossa työskentelee yli 50 asiantuntijaa. Tällä hetkellä porukkaa on noin 20. Toimistoja on tässä vaiheessa Seinäjoen lisäksi, Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä.
– Palvelemme erityisesti liikejuridiikassa ja verotuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaitamme ovat yritykset ja niiden omistajat sekä julkisyhteisöt. Palvelumme liittyvät usein kasvuun ja muutostilanteisiin. Meillä liikejuridiikka ja verotus ovat vahvasti kietoutuneet toisiinsa, mikä tekee meidän jo sinänsä massasta erilaisen. Tyypillisiä palveluita ovat mm. yrityskaupat, rakennejärjestelyt, verosuunnittelu, yhtiöoikeus ja työoikeus. Avustamme asiakkaitamme yrityskauppatilanteissa löytämään myös ostajan.
Tietysti kiinnostaa myös nimi. Mitä Lecklé tarkoittaa ja mistä näin vaikea nimi on löytänyt eteläpohjalaisen miehen suuhun?
– Lecklén nimen takana on oma tarinansa. Kiinnostavampaa on kuitenkin se, että miksi se on valittu nimeksi. Idea on se, että vieras nimi pitää meidät aktiivisena ja tiiviisti kiinni brändin rakentamisessa ja nimen tutuksi tekemisessä. On mahtavaa huomata, kun ympäristölle nimi on viikko toisensa jälkeen tutumpi ja tutumpi.
Sloganinne on “positiivista juridiikkaa”. Miten tuo positiivinen juridiikka näkyy henkilöstönne, asiakkaidenne ja kumppaneidenne näkökulmista?
– Positiivista juridiikkaa ohjaa meitä eri tavoin. Haluamme ensinnäkin olla mukana tekemässä juridiikkaa, jossa on positiivinen päämäärä ja jossa luodaan ratkaisuja tahtotilojen saavuttamiseksi. Tämän takia meille sopii sovittelukin paremmin kuin riitely. Toisekseen se ohjaa meidän sisäistä toimintaa. Haluamme olla aktiivisia ja positiivisia, omina itsenämme. Annamme persoonien rehottaa emmekä halua olla myöskään työelämässä roolimalli päällä. Uskon, että tämä on meidän erottautuvuuden ydintä. Rennon ulkokuoren ja konepellin alla päriseekin sitten piinkova halu tehdä asiat paremmin ja paremmin.
Lecklé loistaa kotimaisessa urheilussa
Jos on vähääkään seurannut kotimaista pesäpalloa, ei ole voinut välttyä Lecklén lippalakeilta tai tuubihuiveilta. Lisäksi yritys näkyy muun muassa SJK:n pelipaidoissa Veikkausliigassa, Ykkösessä sekä B-junioreissa. Kotimainen urheilu on ilmeisesti Lecklélle sydämen asia?
– Urheilu on meille monelle tärkeä asia ja siksi on mukava olla mukana yhteistyössä seurojen kanssa. Kyse ei ole kuitenkaan tukemisesta vaan näemme urheilulla olevan keskeinen rooli mm. brändimme rakentamisessa.
Onko sinulla itselläsi millainen urheilutausta?
– Aktiivisin juttu on ollut aikoinaan toimiminen pelinjohtajana noin 10 vuotta. Muutoin olen myöhäisinnostunut liikkuja. Liikunnalla on ollut minulle erityisen iso merkitys koko aikuisiän.
Yhteistyökumppanimme riitaisissa saatavissa
Koska meidän palamme kakkua on vapaaehtoinen perintä selkeissä ja riidattomissa saatavissa, olemme keränneet ympärillemme joukon laki- ja asianajotoimistoja huolehtimaan asiakkaidemme riitaisista saatavista. Lecklé Oy, yhdessä BLF Asianajotoimisto Oy:n, Waly & Koskinen Oy:n sekä Asianajotoimisto Finsta Oy:n kanssa, on kumppani, jonka huomaan luotamme asiakkaamme suositella. Arvostamme kumppaneissamme välittömyyttä, aktiivisuutta sekä rehellisyyttä. Asiakkaan etu. Se edellä mennään aina.
Perintäritarin Juha