“Tämä ei maksa sinulle mitään…”, “Perimme henkilökohtaisesti…”, “Asiakassuhteen säilyttäminen on meille tärkeintä…”. Kaikenlaisia lupauksia tulee eteesi, kun perintätoimistot tarjoavat sinulle aktiivisesti luotonhallinnallista apuaan. Meitä riittää, joten ainakin valinnan vaikeuden pystymme tarjoamaan. Mitä asioita sinä arvostat luotonhallinnan kumppanissasi ja miten pystyt löytämään sopivan? Ehkä ZEF:in pitäisi luoda kartoittava kysely, jotta jokainen yritys löytäisi itselleen sopivan perintätoimiston.
Tällä hetkellä voimassaolevia perintälupia on 123kpl. Yritykset voidaan jakaa toimintansa perusteella kahtia: laki- ja asianajotoimistot (Talousjuristit Oy ja Lakiasiaintoimisto Majakka Oy) sekä perinteiset perintätoimistot (Perintäritari Ky, Intrum Justitia). Hieman suurempi osa luvista on osoitettu jälkimmäisen ryhmän yrityksille. Vaihtoehtoja on siis valtavasti, mutta pystyt varsin helposti kartoittamaan itsellesi sopivan kumppanin: muutama tärkeä kysymys itsellesi, nettiselailua ja puhelut mielenkiintoisten yritysten edustajille auttavat sinua pitkälle.
Tee yrityksellesi tarvekartoitus
Tarvekartoitus on kaiken lähtökohta. Mitkä ovat sinun luotonhallintasi suurimmat haasteet ja ongelmat? Mihin vaiheeseen tarvitset eniten apua? Kun tiedät millaista apua tarvitset, sinun on helpompi rajata palveluntarjoajia. Haluatko ulkoistaa kokonaan laskutuksen vai pelkän perintätoiminnan? Haluatko kotiuttaa itsellesi osan myyntisaatavistasi välittömästi laskuttaessasi? Perintätoimistoilla on palveluvalikoimissaan erilaisia ratkaisuja resursseistaan riippuen, ja sinun tarpeesi voi olla laajempi kuin mitä pienemmät toimijat pystyvät tarjoamaan. Varmasti joudut myös puntaroimaan useammasta näkökulmasta ulkoistamisen halua vs. tarvetta. Katsotaanpas millaisia vaihtoehtoja on tarjolla.
Monet suuret toimijat tarjoavat kokonaisvaltaista taloushallintoa, joten jos olet yksityisyrittäjä ja haluat keskittyä täysin ydintoimintaasi, saattaa paras vaihtoehto omien resurssiesi maksimoimiseen olla koko prosessin ulkoistaminen ja työaikasi vapauttaminen tuottavaan toimintaan. Laskutus on pitkälti suorittamista ja siihen tarvitaan tarkkasilmäinen täsmäresurssi. Tietysti sillä on oma hintansa, mutta puntaroi pystytkö panoksellasi tuottamaan yrityksellesi paremmin ydintoiminnallasi laskutuksen aiheuttaman hallinnollisen työn sijaan.
Pelkän perinnän ulkoistaminen on paras vaihtoehto siinä tapauksessa, kun laskutus sujuu ilman lisäponnistelua ja ongelmitta, mutta saatavien perintä koetaan työläänä laskutuksen lisänä eikä sitä pystytä toteuttamaan säännöllisesti ja riittävällä tehokkuudella. Pelkän perinnän ulkoistaminen on myös vaihtoehdoista edullisin ja sinulla pysyy kaikki muut langat käsissäsi tärkeistä taloushallinnon asioista.
Laskujen myynti tulee kyseeseen siinä tapauksessa, kun haluat mahdollisimman hyvin maksimoida maksuvalmiutesi ja siirtää perintäriskin täysin rahoitusyhtiölle. Yleisesti joudut kuitenkin myymään saatavasi jo ennen eräpäivää ja otat tietoisesti tappiota saatavasi loppusummasta, sillä rahoitusyhtiöt eivät tietenkään maksa sinulle koko laskun summaa. Laskut myydään rahoitusta tarjoavalle yritykselle, joka hoitaa puolestasi sen myötä asiakkaan laskutuksen ja tarvittaessa perinnän. Pidemmän päälle laskujen myyminen ei ole kannattavaa, sillä se syö suuren osan kassavirrastasi.
LUE MYÖS: ”Laskurahoitus ja sen mahdollisuudet luotonhallinnassa”
BLOGIKIRJOTUKSEMME 19.3.2019
Kysele muilta yrityksiltä kokemuksia
“Miten sinä hoidat saatavasi kotiuttamisen?”, “Mitä perintätoimistoa käytät?”, “Miksi?”, Voisitko suositella?”. Ei kannata aloittaa täysin alkutekijöistä perintätoimiston kartoittamista, sillä muiden yrittäjien kokemukset ovat arvokkaampia kuin perintätoimistojen myyntipuheet. Useimmat ostopäätökset tehdään suosittelujen ja arvosteluiden perusteella, joten älä sinäkään ohita tätä vaihetta. Muista kuitenkin tiedustella (lue: tehdä tarjouskierros) asiasta muutamilta eri yrittäjiltä, jotta saat hyviä vaihtoehtoja valita tarpeillesi mahdollisimman sopivan perintäkumppanin. Ainahan tämä ei ole puolueettomin tapa, mutta yleensä toimivin.
LUE MYÖS: ”Asiakasuskollisuus on merkityksellisimpiä mittareitamme”
BLOGIKIRJOITUKSEMME 29.10.2019
Meitä kiinnostaa ehdottomasti olla osana yhteisöä ja toimivaa yhteistyöverkostoa. Sen vuoksi tiedustelemme aina ensimmäisenä omilta asiakkailtamme, että olisiko heillä suositella meille kumppaneiksi uusia yrityksiä tai mistä saisimme osaavan ja tarkan kirjanpitäjän. Olemme aina olleet tyytyväisiä kumppaneidemme suosituksiin, jos vain meidän oma tarpeemme on myös täytetty.
Selaile perintätoimistojen kotisivuja ja sosiaalista mediaa
Kuuleman mukaan kaikkien kaupallisten yritysten tulisi olla jo verkossa tai niitä ei ole olemassa. Tämä pitää sinällänsä paikkansa, että lähes kaikki tiedon etsiminen tapahtuu nykyään netissä. Kotisivut antavat hyvin tietoa yritysten palvelutarjonnasta ja arvoista. Sieltä löytyy helposti yhteystiedot, jotta saat tarvittaessa vastauksia mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin. Some-kanavat kannattaa myös katsoa toimijan aktiivisuuden ja maineenhallinnan kannalta.
Perintäalalla digitaalisuus kasvaa jatkuvasti, ja selailemalla yritysten kotisivuja sekä sosiaalisen median kanavia pystyt helposti selvittämään, miten aktiivisesti perintätoimistot ovat halukkaita digitalisaatiota hyödyntämään. Blogi-kirjoitukset kertovat usein yritysten ammattitaidosta ja halusta jakaa alan tietoa avoimesti.
Kotisivuilta löytyy myös yleistä tietoa yrityksen toiminnasta, joka sinua saattaa kiinnostaa: onko yritys täysin kotimainen? Onko kyseessä perheyritys, kuten esimerkiksi sinun yrityksesi saattaa olla? Millaista osaamista yritykseltä löytyy ja onko sivuille tuotu esille asiakasreferenssejä? Näiden avulla olet jo varmasti luonut kattavan mielikuvan yrityksestä.
Googlettamalla löydät vielä tarvittavat luurangot kaapista, mutta älä liikaa tuijota keskustelupalstojen mielipiteitä.
Kysy suoraan perintätoimistolta
Kun tarpeet ovat tiedossa ja sinulla on muutama mielenkiintoinen vaihtoehto pöydällä, lähde suoraan kontaktoimaan perintätoimistoja. Jos lähetät mailia yrityksille, kiinnitä huomiota vastausaikaan: nopea vastaaminen kuvastaa myös täsmällisyyttä ja tehokkuutta heidän yleisessä toiminnassaan. Jos vastausaika kestää pari päivää, niin sen pitäisi viestiä myös tulevaisuuden hitaasta viestimisestä. Jos taas soitat yritykselle, niin kiinnitä huomiota miten vastapuoli kommunikoi, onko hän vakuuttava ja ystävällinen. Samalla tavalla hän todennäköisesti kommunikoi myös asiakkaasi kanssa.
Kysy ainakin seuraavat kysymykset:
- minkä alan yrityksiä on asiakkaana?
- onko kokemusta yritys- ja/vai kuluttajavelkojen saralta?
- miten raportointi tapahtuu (onko sähköinen vai manuaalinen)?
- miten toimeksiannot välitetään perintätoimistolle?
- kuka hoitaa yhteydenpidon asiakkaisiinne? Kuka on sinun yhteyshenkilösi?
- millä tavoin mittaatte toimintaanne?
- miten pitkä sitoutuminen yhteistyöllä on?
Näillä kysymyksillä saat itsellesi selvitettyä yhteistyön toimivuutta ja helppoutta. Jos puhelimen päässä luvataan selvittää jotain ja palata asiaan myöhemmin, niin valvo että hän myös palaa.
Kiinnitä huomiota myös siihen miten yritys kotisivuilla markkinoi itseään: jos markkinoi ripeänä ja tehokkaana, niin kuinka nopeasti sinuun oltiin yhteydessä? Jos markkinoi henkilökohtaisena kohtaamisena, niin miten henkilökohtaisena koit itse keskustelun? Jos markkinoi auttavana, niin onko perintätoimisto kiinnostunut sinun ongelmastasi vai kiinnostaako häntä kertoa vain omista toimintatavoistaan?
Mitenkäs sitten se hinta ja millaista palvelua sillä saa?
Perintäkuluja muodostuu eri toimenpiteistä, jonka vuoksi yhtä pätevää hinnastoa on vaikea tuoda esille helposti luettavassa muodossa ja kokonaishinnat voivat vaihdella paljon riippuen siitä millaisia toimenpiteitä tilanne vaatii. Lisäksi hintoihin vaikuttaa onko velallisena kuluttaja vai elinkeinonharjoittaja. Yleisesti perintätoimisto veloittaa laskun summasta provision sekä pienempiä kuluja maksuvaatimuksista, maksusuunnitelmista ja mahdollisista oikeudellisista toimenpiteistä. Velallinen toimii pääosin maksajana suurimmassa osassa kuluista, ja joidenkin perintätoimistojen kohdalla velallinen maksaa kaiken. Jos perintätoimisto tarjoaa sinulle maksutonta palvelua, niin selvitä ehdottomasti millaiset kulut perinnästä muodostuu asiakkaallesi! Jokaisen velkojan tulee olla kiinnostunut asiakkaastaan niin, ettei jätä sitä kohtuuttomien perintäkulujen maksajaksi. Perintätoimiston palvelu ei ole ikinä ilmaista, vaikka sinulle toimeksiantajana niin luvataan. Tällöin voit olla varma, että sinun velallisasiakkaasi maksaa palvelusta kovan hinnan. Sen jälkeen voi olla, että häntä ei kiinnosta enää kanssasi asioida.
Digitalisaatiolla on kaksi puolta palveluiden hinnoittelussa: sähköiset toimenpiteet tehostavat ja nopeuttavat prosesseja, mutta toisaalta ohjelmistot maksavat. Kun ohjelmisto on pitkälle automatisoitu, perintäkäsittelijän tehtäväkuva on varsin suppea ja se sisältää paljon toistoja. Jos toiminta menee liian automatisoiduksi, velallisen henkilökohtainen kohtaaminen unohtuu.
Saatavan perintä on erittäin arka ja sensitiivinen toimenpide, ja kun vaikea tilanne onnistutaan selvittämään fiksusti kuntoon, sinun yrityksesi positiivinen kuva tulee kasvamaan.
LUE MYÖS: ”Käyntikorteille tuli tuplahinta perintäkulujen vuoksi”
BLOGIKIRJOTUKSEMME 24.9.2019
Toivottavasti artikkeli käsitteli riittävän kattavasti alamme toimintaa ja erinäisiä mahdollisuuksia. Satakaksikymmentäkolme toimijaa ei mahdu yhteen junaan. Käsittelemme vielä hieman kokonaisvaltaisemmin ja esimerkein perintätoimiston valintaan vaikuttavia tekijöitä ilmaisessa Perintäoppassaamme.
Terveisin,
Perintäritarin Juha