Muutaman päivän päästä tykitämme raketteja taivaalle vuoden 2018 alkamisen kunniaksi. Suomen juhlavuosi on tullut päätökseen ja samoin meillä Perintäritarilla ensimmäinen toimintavuosi uusien yrittäjien vetämänä. Liiketoimintamme kasvoi lähes 50%, asiakasmäärämme kasvoi merkittävästi ja pystyimme tarjoamaan asiakkaillemme kattavampia palveluita muistutusten ja kansainvälistymisen myötä. Vuoteen mahtui valtavasti ja haluammekin avata tässä blogissa menneen vuoden tapahtumia tarkemmin.
Sukupolvenvaihdos on sujunut täydellisesti
Perintäritarin nuorennusleikkaus tapahtui vuosi sitten ja takana on nyt 12 kuukautta uudella kokoonpanolla Perintäritarin perustajan Hannu Ritarin jättäytyessään viettämään ansaittuja eläkepäiviään. Jussi otti vastuulleen hallinnon sekä perinnän ja minä taas myynnin sekä markkinoinnin. Jako oli luonnollinen ja olemme pystyneet hyödyntämään uudessa työssämme molempien olemassa olevia vahvuuksia, kokemuksia ja osaamista erinomaisesti.
Sukupolvenvaihdos on usein mahdollisuus viedä yrityksen toimintaa eteenpäin uusilla näkökulmilla ja innokkuudella. Hannu oli rakentanut meille parhaan mahdollisen pohjan toimia tulevaisuudessakin asiakaslähtöisesti ja kestävästi. Sukupolvenvaihdoksen haasteena on usein edellisen omistajan liiallinen kiintymys vielä eläkepäivinä yritystä kohtaan. Hannulla on aina ollut lehmän hermot ja hän on ottanut tämänkin asian erittäin rauhallisesti: kuulumisia on kyselty, neuvoja on pyydettäessä annettu, mutta käsiä ei ole enää asioihin sotkettu. Hannulle valtaisa kiitos luottamuksesta ja tilan antamisesta.
Asiakkaat mahdollistavat toimintamme
Pitkäaikaisin toimeksiantajamme laittoi ensimmäisen toimeksiannon Perintäritarille 5.10.1993 (tuolloin yrityksen nimi oli muuten Perintätoimisto T:mi Perintäkymppi). Yhteistyömme jatkuu edelleen aktiivisesti ja olemme pyrkineet entisestään syventämään tätä vuoden aikana. Käymme antamassa heille koulutusta ja perehdytystä entistä parempaan luotonhallintaan ja huolehdimme heidän asiakkaistaan luottamuksen arvoisesti.
Omistajanvaihdosten yhteydessä on yleisesti suuri riski, että osa asiakkaista ei jatka enää yhteistyötä uusien toimijoiden kanssa. Viestimme tulevasta muutoksesta hyvissä ajoin vuonna 2016, esittäydyimme ja annoimme lupauksen, että muutos ei tule heikentämään millään tavalla aikaisempia ehtoja ja kehitämme toimintaa siten, että toimeksiantajat saavat parasta mahdollista palvelua tulevaisuudessa. Paljon luvattiin, mutta ainakin tällä hetkellä koemme onnistumisen iloa, sillä yksikään aktiivinen asiakas ei ole vuoden aikana luopunut avustamme. Nöyrä kiitos teille luottamuksesta ja annamme jatkossakin aina parhaamme toimintanne eteen.
Olemassa olevien asiakkaiden lisäksi olemme saaneet tänä vuonna auttaa lukuisia uusia yrityksiä. Haluamme olla luottamuksen arvoisia myös tulevaisuudessa ja rakentaa teille toimivan ja tehokkaan luotonhallinnan siten, että yksikään asiakassuhde ei katkea perinnän vuoksi.
Hinnoittelun läpinäkyvyys ja toiminnan avoimuus
Olemme useassa blogissamme tänä vuonna ottaneet kantaa perintätoimien ja hinnoittelun avoimuuteen. Vuoden kokemuksemme on vahvistanut sitä tosiasiaa, että suuri osa velkojista ei tiedä perintätoimiin ryhtyessään, miten perintä suoritetaan ja mistä kokonaiskustannukset muodostuvat. Maksuton perintä voi pahimmillaan kustantaa asiakassuhteen ja sen vuoksi toimeksiantajilla on oltava ulkoistetuista toimista kattavampi käsitys.
Uskomme kaikessa läpinäkyvyyden lisäävän luottamusta ja tuovan selkeyttä toimintaan. Jos pystymme kertomaan velkojalle ennen toimeksiannon vastaanottamista, että häneltä perimme 2000€:n saatavasta maksimissaan 135€ palkkiota ja hänen asiakkaansa joutuu maksamaan perintäkuluja saman verran, niin velkojalla on etukäteen kattava tieto millaisia kuluja perinnästä muodostuu ja hän pystyy arvioimaan kokonaisuuden paremmin. Olemme lisäksi kokeneet aktiivisen puhelinperinnän toimivaksi ja pystymme sen myötä neuvottelemaan huomattavasti paremmin kuin yksipuolisesti kirjepostilla.
Avoimuuteen kuuluu myös henkilöitynyt ja kasvollinen toiminta. Haluamme mielellämme olla Juha ja Jussi osakeyhtiön sijaan.
Sosiaalisessa mediassa oli meidän kokoinen aukko
Kun vuosi sitten tein benchmarkkausta perintäalan toimijoista ja katsoin alamme aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa, ihmettelin miten moni loisti poissaolollaan ja hiljaisuudellaan. Jokainen toimiala tarvitsee sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä lisäämään alan tietoisuutta ja tuomaan ajankohtaisia uutisia julkisuuteen. Päätimme ottaa tästä kopin. Vuodessa on kertynyt Facebookissa 227 postausta, Twitterissä 578 twiittiä ja LinkedInissä 60 julkaisua. Jokaiselle kanavalle on meillä oma strategiansa ja sen myötä huolehdimme siitä, että ne kaikki ovat erilaisia ja mielenkiintoisia seuraajillemme.
Kuitenkin tärkein asiamme sosiaalisessa mediassa on tavoittamisen helppous. Haluamme olla jokaiselle yritykselle ja kuluttajalle heille luonnollisimmassa kanavassa auttamassa ja antamassa vastauksia luotonhallintaa koskeviin kysymyksiin. Tottakai somessa on helppo myös tuoda omia näkemyksiä ja mielipiteitä esille. Ja sitähän me myös mielellämme teemme.
Sosiaalinen media on siitä armoton paikka, että epäonnistumiset ja huonot kokemukset tulevat helpolla julkisiksi sen kautta. Selvisimme tänä vuonna kaikissa kanavissamme täysin nuhteettomasti ja se on meidän standardi, jonka haluamme ylläpitää myös tulevaisuudessa.
Oddcoll mahdollisti kansainvälistymisemme
Kahden hengen yrityskin voi kansainvälistyä, kun sen tekee hallitusti ja hyviä kumppanuuksia hyödyntäen. Meillä se tapahtui heinäkuun alussa, kun ruotsalainen perintätoimistojen verkosto Oddcoll Ab pyysi meitä verkoston suomalaiseksi kumppaniksi. Tämä tarkoittaa sitä, että kun suomalaisella yrityksellä jää lasku maksamatta eurooppalaiselle kumppanilleen, Oddcoll -alustan kautta tehdyistä toimeksiannoista me hoidamme saatavan kotiutumista velalliselta. Näin ollen tiedämme Suomen lainsäädännöt, yleiset käytännöt ja pystymme vielä kommunikoimaan sujuvasti asian parissa. Kun suomalaisilla yrityksillä on saatavia eurooppalaisilta asiakkailtaan, suosittelemme palvelua erityisesti selkeän hinnoittelun (vain onnistumisista peritään 9,5% provisio) ja tarkoin valittujen toimijoiden vuoksi.
Meille Oddcoll merkitsee mahdollisuutta tarjota kustannustehokasta apua kansainväliseen perintään suomalaisille yrityksille. Lisäksi olemme erityisen ylpeitä, että toimintatapamme noteerattiin ja saamme mahdollisuuden näyttää olevamme laadukas ja luotettava perintätoimisto myös ulkomaisille yrityksille.
Palveluvalikoimamme monipuolistui Muistutusritarilla
Kansainvälisen perinnän lisäksi lisäsimme palveluvalikoimaamme myös muistutuspalvelun. Hänet kastettiin Muistutusritariksi. Olemme auttaneet erästä asiakastamme muistutusten kanssa maaliskuusta alkaen, mutta vasta loppuvuodesta saimme tuotteistettua fiksun palvelumallin kaikkien yritysten saataville. Saimme kaksi ensimmäistä toimeksiantoa joulukuun puolivälissä ja jo pari päivää myöhemmin asiakkailla oli rahat omassa kassassa.
Muistutusritarille on ollut tilausta, sillä pitkin vuotta on asiakkaat kysellyt muistutuspalvelun perään. Se on siis saanut alkunsa täysin asiakkaiden kysynnän seurauksena. On ymmärrettävää, että perintää halutaan välttää viimeiseen asti ja perintätoimiston muistutus koetaan usein tehokkaammaksi kuin yritysten omat toimenpiteet. Uskon vuoden 2018 olevan Muistutusritarille läpimurtovuosi.
Kaikki käyrät kaakkoon!
Itse saatavien perintään liittyvistä mittareista parhaiten toiminnan tehokkuutta mittaa onnistumisprosentti ja keskimääräinen läpimenoaika. Vapaaehtoisen perinnän onnistuminen meillä on 90,8%, joka on erinomainen luku. Tyylimme ja toimintamallimme on siis tehokkuudessaan loistava. Keskimääräinen läpimenoaika toimeksiannon vastaanottamisesta saatavan kotiutumiseen on noin 26 vuorokautta. Jos tästä karsimme maksusuunnitelmien myötä tulevat viivästykset, läpimenoaika on noin 20 vuorokautta.
Asiakasmäärämme kasvoi vuoteen 2016 verrattuna yli nelinkertaisesti ja toimeksiantojen määrä nousi 38%. Eli meillä on ollut paljon asiakkaita, jotka tarvitsivat apua 1-3 kertaa vuodessa.
Liikevaihdollinen tavoitteemme oli saada vuonna 2017 vaihtoa 90 000€, mikä tarkoitti 38% kasvua edellisvuoteen. Kasvua on tähän päivään mennessä tullut karvan alle 50% eli olemme sen osalta ylittäneet tavoitteemme. Uskomme tämän mittarin näyttävän tulevaisuudessakin hyvältä, kunhan huolehdimme onnistumiseen ja läpimenoon liittyvien mittareiden kunnossapidosta.
Markkinoinnissa vuodatimme hikeä rahan polttamisen sijaan
Koska markkinoinnin tehtävä on luoda myynnille hyviä liidejä, on alusta asti ollut selvää, että myynti ja markkinointi on saatava kulkemaan käsi kädessä. Puhumme auttamisen puolesta ja olemme tuoneet sen myös markkinoinnissa esille. Uutiskirjeessä tuomme kootusti esille alan uutisointia ja tilaajille tarjoamme tietoisuuden lisäämiseksi perintäoppaan. Lisäksi madalsimme perinnän kynnystä Suomi100 -kampanjalla ja kävimme vuoden aikana keskustelemassa nuorille ja nuorille aikuisille perinnästä ja luotonhallinnasta. Oli myös suuri kunnia päästä Mun Talous -hankkeen päätösseminaariin keskustelemaan eri luotonhallinnan ammattilaisten kanssa talousosaamisesta. Paljon ennaltaehkäisevää työtä, jotta perinnältä pystyttäisiin tulevaisuudessa välttymään.
Kuulostaa ristiriitaiselta, että me haluamme auttaa yrityksiä välttämään perinnän ja bisneksemme ydintä on saatavien perintä. Uskomme kuitenkin vahvasti verkostoitumisen ja suosittelun voimaan, joten jos pystymme auttamaan joitakin yrittäjiä välttämään perinnän jäämme taatusti positiivisesti heidän mieleensä.
Tärkein kanavamme markkinointiin on kuitenkin ollut oma blogimme. Olemme pyrkineet tuottamaan tarpeellista sisältöä lukijoillemme ja saaneet merkittävästi huomiota kirjoitustemme avulla. Kun Jari Sarasvuo uudelleentwiittasi 169 000 seuraajalleen meidän blogimme tehokkaammasta heinäkuusta ja maksuviiveiden seurauksista, niin saimme näkyvyyttä varmasti enemmän kuin yhdelläkään lehtimainoksella. Lisäksi kirjoitimme myös muille yrityksille vierasblogeja ja olimme näkyvillä mm. Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarin lehdessä ja Seinäjoen Sanomissa.
Ai niin: jos näette katukuvassa Perintäritarin t-paitoja, voitte olla varmoja että sen kantaja on vilpitön ja auttavainen tyyppi. Ritarilliset teot olemme huomioineet niin sosiaalisessa mediassa, hyväntekeväisyydessä kuin myös futiskentillä t-paidoillamme.
Vastuullisuus ja arvot ohjaavat meidän toimintaamme
Olemme paljon puhuneet vuoden mittaan vastuullisuudesta, ja koska olemme kokeneet sen ehdottomasti olevan tärkeä osa toimintaamme, lisäsimme sen yhdeksi arvoistamme. Meistä on tärkeää kantaa jokapäiväisessä tekemisessä vastuu oikeudenmukaisuudesta ja tasavertaisesta kohtelusta. Lisäksi koemme vastuuksemme muuttaa perintätoimintaa avoimempaan suuntaan oli sitten kyse hinnoittelusta tai yleisistä toimintatavoista.
Vuodesta 2018 tulee meille tärkeä ja se ansaitsee ehdottomasti oman bloginsa. Sen aika on heti tammikuun alkupuolella.
Erinomaista vuoden vaihdetta ja kiitos kaikille asiakkaillemme, seuraajillemme ja ennen kaikkea läheisillemme vuodesta 2017.
Terveisin,
Perintäritarin Juha