Tällä päivämäärällä Etelä-Suomen Aluehallintoviraston perintätoiminnan harjoittajien rekisteristä löytyy 86 nimeä. Näistä osa tarjoaa päätoimenaan rahoituspalveluita, osa lakiasiainpalveluita. Suurin osa kuitenkin auttaa yrityksiä saatavien vapaaehtoisessa perinnässä. Millä kriteereillä yrityksen kannattaa lähteä kartoittamaan itselle parasta mahdollista perintäkumppania?

Kartoita kokonaistarpeesi luotonhallintaan

Onko sinulla tarvetta saatavien perinnälle kerran, pari vai kymmeniä kertoja vuodessa? Tarvitsetkö laskurahoitusta kassavirran nopeuttamiseksi? Onhan sinulla luottotietopalvelu käytössä, jonka dataan perustuen teet luottopäätökset? Tarvitsetko yleisesti konsultoivaa apua parempaan luotonhallintaan?

Jos vastasit kaikkiin kyllä (innokkuuksissasi jopa ensimmäiseen kysymykseen), kokonaisuus kannattaa ehkä hankkia saman katon alta. Lukuisat perintätoimistot ovat sisällyttäneet portfolioonsa saatavien perinnän lisäksi laskurahoituksen, jolla on ollut kasvava tarve pitkittyneiden maksuehtojen vuoksi. Konsultoiva apu voi olla se arvokkain asia, kun perintätoimisto auttaa sinua luottopolitiikan ja -prosessin rakentamisessa, jotta perittävää ja luottotappioita syntyi mahdollisimman vähän.

Ohjemistoyhteistyö helpottaa prosessia

Lähes jokaisessa taloushallinto- ja laskutusohjelmistoissa on mahdollisuus yhtä nappia painamalla siirtää toimeksiannot perintätoimistolle. Tällöin koko prosessi on yleisesti viety erittäin helpoksi ja perinnän onnistuessa saatavat tilitetään alkuperäisellä viitenumerolla, jolloin ohjelmistossa suoritus kuittautuu maksetuksi. Integraatiot on tehty helpottamaan käyttäjiä ja nopeuttamaan prosesseja. Kartoittamalla oman ohjelmistosi perintäkumppanit saat potentiaalisia vaihtoehtoja itsellesi.

Sähköinen taloushallinto koetaan usein kalliiksi, mutta todellisuudessa yrittäjälle jää ydintoimintaan huomattavasti enemmän aikaa. Aineiston vienti kirjanpitäjälle käy näppärästi ja taloushallinnon seuranta on jopa hauskaa.

LUE MYÖS: ”Miksi Fennoa? Neljä tilitoimistoa antaa näkemyksensä”

Blogikirjoituksemme 16.6.2020

Hinnoittelun selvittäminen

Perintäpalveluiden hinnoittelu aiheuttaa monimuotoista keskustelua. Toiset perintätoimistot tarjoavat toimeksiantajille maksutonta perintää, toiset veloittavat vuosi-/kuukausimaksuja ja jotkut veloittavat provision onnistuneista toimenpiteistä. Toisaalta mikä on palvelun hinta, jos perintä ei onnistu: tuleeko toimeksiantajan maksettavaksi velalliselta perittävän perintäkulun osuus?

Valveutuneet yritykset ovat kiinnostuneita asiakkaistaan ja haluavat tietää paljonko heidän asiakkaansa joutuvat maksamaan perintäkuluja. Kun 1.5.2022 astui voimaan uusi laki saatavien perinnästä, perintäkuluille määritettiin kulukatto. Enää yrityksiltä ei voi vaatia perintäkuluina “kohtuullisia” satojen eurojen perintäkuluja heti ensimmäisestä maksuvaatimuksesta vaan maksimikulut on sidottu pääoman suuruuteen. Lakimuutoksen myötä perintäkuluissa ei enää tule merkittäviä vaihteluita riippuen mikä perintätoimisto saatavia perii.

Ja mistä sinä olet valmis maksamaan? Maksuttomasta palvelusta ei voi liikaa vaatia, mutta jos maksat palvelusta niin selvitä miten prosessit toimivat. Puhelinperintä on vähentynyt merkittävästi digitalisaation ja automatisoitujen ATK-prosessien myötä ja sitä ei kaikki perintätoimistot edes enää tarjoa.

LUE MYÖS: ”Perintätoimistojen moninaiset toimintatavat ja hinnoittelut”

Blogikirjoituksemme 12.10.2021

Muiden kokemukset

Jos omakohtaisia kokemuksia ei perintätoimistoista ole vielä kertynyt, kannattaa kysyä keitä toimijoita kanssayrittäjät suosittelisivat ja miksi. Perusteluita kannattaa vaatia, sillä eri yrittäjät painottavat valinnassaan eri asioita. Sosiaalisessa mediassa perintätoimistojen tiedustelu on tehty helpoksi, ja Facebookissa Yrittäjät- ja Tmi Yrittäjät -ryhmissä asia on tapetilla lähes viikoittain.

Yksi luotettava suosittelija löytyy lähempää kuin uskotkaan: kirjanpitäjäsi. Tilitoimistoille on kertynyt vuosien varrella monimuotoista kokemusta eri perintätoimistoista. Jos heiltä itseltään ei kokemusta löydy niin heille on varmasti vuodatettu muiden yrittäjien toimesta perintätoimistojen hyviä ja huonoja puolia. Lisäksi tilitoimistot pystyvät opastamaan ohjelmistojen suhteen perintäintegraatiot käyttöön.

LUE MYÖS: ”Asiakasuskollisuus on merkityksellisimpiä mittareitamme”

Blogikirjoituksemme 29.10.2019

Laatuvaatimukset yksiin oman toimintasi kanssa

Koska saatavien perintä on täysin asiakaspalvelua, niin ulkoistettu kumppani kannattaa valita sinun omien toimintatapojesi pohjalta. Mikäli palvelusi on pitkälle automatisoitu, on luontevaa ja ymmärrettävää painottaa valitakriteerinä automatisoitua kumppania (mm. ohjelmistointegraatio ja online-palvelu perinnän seurannan helpottamiseksi). Jos taas keskiössäsi on erinomainen asiakaspalvelu, painoarvoa kannattaa antaa palvelevalle perintäkumppanille.

Tee testi: miten helposti sinä tavoitat perintätoimiston edustajan ja saat vastauksia kysymyksiin. Samalla tavalla sinun asiakkaasi pyrkii löytämään yhteyden perintätoimistoon selvittääkseen asian. Saattaa olla, että joudut kaivamaan yhteystietoja tietosuojaselosteiden takaa tai tiedustelemaan asioita mailitse puhelinnumeron ollessa piilosalla. Toisaalta yhteystiedot voivat löytyä internetin etusivuilta.

Miten Perintäritari toimii?

Tiiviit vastaukset kohta kohdalta:

  • Palveluvalikoimaamme kuuluu saatavien vapaaehtoinen perintä, luottoanalyysit ja konsultoiva apu luotonhallintaan. Laskurahoitus, luottotietopalvelut ja riitaisten saatavien perintä on ulkoistettu luottokumppaneillemme.
  • Löydymme Fennoan, Asterin ja APIX Laskumapin ohjelmistoista perintäkumppanina. Fennoa ja Asteri ovat myös tilitoimistojen suosiossa, sillä Taloushallintoliiton kyselyn mukaan niiden käyttäjät on kaikkein tyytyväisimpiä ohjelmistoonsa. Kiitos heille luottamuksesta!
  • Hinnoittelu meillä toimii seuraavasti: jos emme perinnässä onnistu, emme veloita toimeksiantajalta mitään kuluja. Onnistuessamme perimme toimeksiantajalta palkkion, jonka voi etukäteen käydä tsekkaamassa laskurin avulla. Hinnasto on kotisivuillamme avoimesti esillä ja olemme pyrkineet olemaan esimerkillisen selkeitä hinnoittelussa. Velalliselta perittävät perintäkulut meiltä saa aina tietoon myös etukäteen kysyttäessä.
  • Visiomme on olla halutuin ja arvostetuin kumppani yritysten saatavien perinnässä. Se asettaa meille laatutavoitteita ja olemme mm. säännöllisten asiakasuskollisuuskyselyiden myötä selvittäneet missä mennään. Meitä halutaan suositella ja asiakaspalvelumme on aktiivisissa ja auttavissa käsissä. Tärkeintä meille on tyytyväiset asiakkaat (niin velkojat kuin velalliset).

LUE MYÖS: ”Perintäkokemus on osa asiakaskokemusta”

Blogikirjoituksemme

Ja muistutan, että perintätoimiston käyttäminen saatavien perinnässä on täysin vapaaehtoista. Voit aina toteuttaa itse vapaaehtoisen perinnän toimet ja tehdä riidattomasta saatavasta haastehakemuksen käräjäoikeuteen. Ei perintätoimiston käyttäminen ole pakollista.

Perintäritarin Juha

0440172424

juha@perintaritari.fi

Comments are closed.